Content marketing omvat alle soorten doelgroepgerichte uitingen in de vorm van content. Denk hierbij aan blogs, nieuwsberichten, casestudy’s, infographics en video’s. Content marketing wordt voornamelijk ingezet om de online zichtbaarheid én vindbaarheid van bedrijven te vergroten. Daarnaast helpt het een relatie aan te gaan met de doelgroep of een actie uit te lokken. Op de lange termijn is content marketing een van de meest effectieve vormen van marketing.
Betekenis content marketing
Vanuit een marketingoogpunt content inzetten om een specifieke doelgroep aan te spreken: dat is de kern van content marketing. Zowel kleine als grote bedrijven zetten deze vorm van marketing in om hun zichtbaarheid, vindbaarheid en klantbinding te vergroten. Content marketing wordt ook gebruikt om meer verkopen te realiseren. Het is dus multi-inzetbaar en kent verschillende doelen zoals: informeren, overtuigen en inspireren.
Aangezien content marketing uit verschillende uitingsvormen bestaat én het doel van de content verschillend kan zijn, is strategische content marketing vereist. Je wil immers weten wie je doelgroep is, wat hun behoeften zijn en met welke vorm van content je deze groep het best bereikt.
Als voorbeeld: dit artikel is geschreven op basis van zoekwoordenonderzoek. Honderden mensen zoeken maandelijks in Google naar ‘wat is content marketing?’. Mensen die in Google zoeken verwachten resultaten in de vorm van tekst. Vandaar dat ik die vorm kies en een informerend artikel schrijf.
Op die manier werkt content marketing: eerst een strategie bedenken, dan een planning maken en vervolgens uitvoeren en analyseren. Een groot misverstand over deze marketingvorm is dat het vooral bestaat uit creëren. Het grootste deel is namelijk strategie en analyse.
Content marketing en SEO
Door op lange termijn consistent relevante SEO-content te delen, bouw je aan een goede relatie met je (potentiële) klanten. Je wint vertrouwen en naamsbekendheid. Daardoor zijn mensen eerder geneigd jouw product te kopen of dienst af te nemen.
Content marketing werkt hand in hand met een belangrijke troef: Search Engine Optimization, afgekort SEO. SEO draait om het gebruik van keywords. Keywords zijn belangrijke woorden die mensen als zoekterm in Google gebruiken. Door aan SEO te werken komt jouw website hoog in Google te staan wanner mensen een zoekterm invullen dat met jouw bedrijf te maken heeft.
Voorbeeld: je hebt een bedrijf dat IT-hulp aan particulieren biedt. Dit doe je in Friesland, Groningen en Drenthe. Het is dan belangrijk om aan SEO te werken, zodat wanneer mensen in Google intypen ‘computerproblemen Friesland’ of ‘pc reparatie Groningen’ jouw website tevoorschijn komt. Doe je dit niet? Dan loop je ontzettend veel potentiële klanten mis.
Waarom content marketing?
De belangrijkste vraag voor ondernemers is: waarom zou je content marketing inzetten? Wat levert content marketing op? Je ziet immers niet direct resultaat in de vorm van ROI’s (returns of investments) zoals bij bijvoorbeeld advertenties, het kost behoorlijk veel tijd en geld én wat je er op de lange termijn voor terug krijg is niet geheel duidelijk. Toch is content marketing – mits goed uitgevoerd – altijd winstgevend. Sterker nog: de grootste bedrijven besteden het grootste deel van hun marketingbudget aan content marketing. Bijvoorbeeld aan reclamespotjes, advertenties op internet, een magazine/blog of podcast. Daarnaast is content marketing is een bewezen middel om voordeel te behalen op de concurrentie. De cijfers liegen er niet om; een bedrijf dat wekelijk een blog post, krijgt gemiddeld 67 procent meer leads dan bedrijven die dat niet doen.
Wanneer content marketing op de juiste manier wordt ingezet zijn er verschillende voordelen:
- Je vergtoot je online zichtbaarheid en vindbaarheid. Een oplossing of informatie aanbieden over een onderwerp waar je klanten naar zoeken helpt je zichtbaarheid te vergroten
- Meer leads binnenhalen. Wanneer je content marketing gericht is op het vertrouwen winnen van je klant, bouw je een relatie op en maak je hen comfortabel om over te gaan tot kopen.
- Loyaliteit vergroten. De relatie die je met je klant hebt opgebouwd blijven behouden is van belang. Hoe loyaler je klanten zijn hoe meer ze van je blijven kopen.
- Autoriteit verbeteren. Content helpt je niet alleen om vertrouwen op te bouwen, maar het kan je merk ook positioneren als de meest toonaangevende op jouw vakgebied.
Het is dus belangrijk om content marketing in te zetten voor jouw bedrijf. Gebruik dit in samenwerking met een juiste SEO-toepassing zodat je content gevonden wordt. Een goede SEO-tekst heeft een juiste balans tussen leesbaarheid voor de zoekmachine en een inhoudelijk verhaal voor je doelgroep.
Vormen van content marketing
Content wordt in het meest ideale geval met elkaar gecombineerd. Voorbeeld: je benoemt in een blog je podcast en in de podcast verwijs je naar jullie instagramkanaal. Voor de meeste bedrijven is dat echter nog een stapje te ver. Onderstaande vormen van content marketing worden het meest toegepast:
- SEO-teksten en landingspagina’s
- Social media marketing
- E-mailmarketing
- Podcast
- Video’s
Wat doet een content marketeer?
Ondanks dat ‘content marketeer’ een verzamelterm is, wordt het begrip vaak te specifiek toegepast in vacatures. Met andere woorden: veel mensen hangen er een eigen betekenis aan. De een definieert een content marketeer als iemand die vooral veel beeldende content voor sociale media maakt en de ander ziet een content marketeer als iemand die vooral goede webteksten schrijft. De definitie van een content marketeer wordt dus lang niet overal goed begrepen.
Een content marketeer beheerst een of meerdere aspecten van het spectrum dat het begrip omvat. Het komt zelden voor dat een persoon alle vormen van content marketing perfect beheerst. Daarom wordt het vak vaak gespecifieerd in: tekstschrijver, social media specialist, influencer marketeer, content creator, content manager of content strateeg.
Doelgroepgericht creëren
Wat al deze termen gemeen hebben is dat de marketeer de juiste inhoud in elke fase van de verkoopcyclus levert: van bewustzijn tot aankoop.
In de Bewustzijn-fase richt een content marketeer zich op de zorgen, pijnpunten en vragen van de klant. Door daar met content op in te spelen, kom je met ze in contact. In de tweede fase, Overweging, gaat de content marketeer over op een combinatie van informatie en marketing. Hoe voldoe je aan de behoeften van je klant én wat heb jij ze te bieden? De laatste fase, Aankoop, concentreert zich op de verkoop. Waarom ben jij de beste keuze en wat onderscheidt jou van de rest?
SEO-optimaliseren
Zoals eerder benoemd is SEO (lees: SEO voor beginners) een zeer belangrijk onderdeel van je strategie. Een content marketeer gebruikt SEO en weet keywords optimaal in te zetten. Het juiste gebruik van zoekwoorden is doeltreffend om jouw content bij je doelgroep te krijgen. Een content marketeer zorgt dat je content goed leesbaar is. Je wilt niet dat je klanten struikelen over lastige woorden of kromme zinnen.
Content marketeer voor B2B of B2C
Er zijn meerdere specialisaties binnen content marketing. Lever jij jouw dienst of product aan andere bedrijven, B2B, of lever je direct aan de eindconsument, B2C? Een B2B content marketeer heeft een andere doelstelling dan een B2C content marketeer. Dit heeft grote invloed op de manier waarop content geschreven en gedeeld wordt.
Content marketing voorbeelden
Wat is goede content marketing? Aan de hand van de volgende voorbeelden zie je wat je kunt doen om content marketing succesvol in te zetten.
Neil Patel
Neil Patel is een bekende SEO-specialist die onder andere een SEO-tool ontwikkelde waarmee je kunt zien waar mensen in Google naar zoeken. Hij zet content marketing op verschillende manieren in, maar vooral de Neil Patel blog is van zeer hoog niveau. Er wordt gewerkt met: tekst, beeld, infographics, sociale media en data. Daarnaast zijn de creaties creatief, duidelijk, vernieuwend en vooral waardevol.
Coolblue
E-commercebedrijf Coolblue is een bekende speler op het gebied van content marketing. Ze zetten vrijwel alle mogelijke content marketingmiddelen in. Het toffe aan Coolblue is dat ze een hele eigen stijl hebben. Vaak zeer informatief gecombineerd met humor. Bekijk de blog van Coolblue maar eens. Ook humor zorgt voor binding; erg creatief en slim bedacht door Coolblue.
Duolingo
Een van de meest bekende apps voor het leren van een nieuwe taal is Duolingo. Wat deze partij ontzettend goed snapt is doelgroepgericht content producten. De TikTok van Duolingo is bijvoorbeeld erg gericht op een jongere doelgroep. Het is komisch, kort en bondig. Hun blog is veel serieuzer in informatiever, maar minstens net zo waardevol.
Beginnen met content marketing
Beginnen met content marketing lijkt ingewikkeld, maar met een aantal tips ben je al snel goed op weg. Het eerste waar je aan moet werken – en wat gelijk het belangrijkst is – is je strategie. Je contentstrategie bevat de planning, ontwikkeling en het beheer van je content. Stel jezelf de volgende vragen:
Wie is je doelgroep?
Voor wie ga je content maken? Je moet een duidelijk idee hebben van de prioriteiten, uitdagingen en voorkeuren van je lezer. Maak profielen van je doelgroep voordat je begint met het maken van content.
Wat is het juiste format?
Het juiste format moet overeenkomen met de fase van de verkoopcyclus waarvoor je content maakt. Hoe biedt je informatie de meeste toegevoegde waarde?
Wat zijn relevante onderwerpen?
Je wil dat wát je maakt, ook echt in de smaak valt bij je publiek. Daarom is het zaak veel aandacht te besteden aan relevante onderwerpen. Waar zoekt je doelgroep op en wat is nuttig om te weten voor hen?
Wie maakt de content?
Zoek naar iemand die écht begrijpt van het doel van de tekst is. De juiste persoon hiervoor kiezen is essentieel.
Hoe breng je content naar buiten?
Waar ben je van plan je content te plaatsen? Plaats je een blog op je website of mail je een nieuwsbrief naar je klanten? Maak een logische keuze gebaseerd op waar je klanten zich bevinden.
Wat is een haalbaar schema?
Maak een planning die niet te ambitieus is. Hoelang duurt het om content te maken en plaatsen? Je moet het realiseren met het beschikbare budget en middelen.
Helder geschreven teksten spreken je klanten aan. Een korte, bruikbare inhoud en how-to-advies houden de aandacht vast. Onthoud dat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat, dus zorg dat je prioriteiten stelt. Bijvoorbeeld door te beginnen met een FAQ-pagina en blogs over de meest belangrijke onderwerpen m.b.t je bedrijf.
Hulp nodig met content marketing?
Veel bedrijven die met content marketing starten, merken vrij snel dat het meer tijd en capaciteit kost dan eerder gedacht. Om die reden zie je veel blogs en sociale mediakanalen na verloop van tijd stagneren. Er wordt dan simpelweg niet meer gepubliceerd. Duurzame groei gaat hierdoor verloren. Om een frisse start te maken met content marketing is het raadzaam deze gratis online videocurus over content marketing te volgen.
Kom je er zelf niet uit? Als SEO-specialist en content marketeer help ik jouw bedrijf online groeien. Van strategie tot schrijven en van gratis advies tot tijdelijk op locatie werken. Bekijk mijn dienstenpagina voor meer informatie of plan direct een gratis consult via de knop rechtsboven in je scherm. WhatsAppen kan ook via de knop rechtsonder in je scherm.