actief-schrijven

10 tips om actief te schrijven

Actief schrijven is een onderschatte vaardigheid waarmee voor iedereen winst te behalen valt. Niet alleen voor de beroepsschrijver, maar ook voor de niet-schrijver. Je wilt immers dat wát je schrijft, gelezen wordt en indruk maakt. Dat kan een e-mail, vacaturetekst of blog zijn. Met behulp van eenvoudige handvaten houd je de aandacht van de lezer vast. Een tipje van de sluier: schrijf in tegenwoordige tijd en schrap zoveel mogelijk.

 

1. Schrijven is schrappen

Zo veel mogelijk zeggen met zo weinig mogelijk woorden. Dat is voor mensen een flinke opgave. Het komt regelmatig voor dat ik zo’n 30% van mijn eigen tekst schrap, zónder dat de inhoud verandert. Wanneer ik teksten van niet-schrijvers redigeer, loopt dat percentage soms op tot 60%. Dit betreft allerlei soorten teksten, zoals sollicitatiebrieven, verhalen en blogs. Voor de leesbaarheid van teksten is schrappen essentieel. Lezers hebben immers niks aan overbodige woorden en zinnen. Sterker nog: het jaagt ze weg. Probeer daarom minimaal 30% van je eerste versie te schrappen.

 

Voorbeeld:
‘Het nadeel van een wasmachine leasen is dat het huren uiteindelijk een stuk duurder is dan het kopen van een nieuwe.’ Hoe het ook kan: ‘Een wasmachine leasen is uiteindelijk duurder dan kopen.’

 

 

2. Tegenwoordige tijd

In de tegenwoordige tijd schrijven, maakt je verhaal actief. Je lezer zit dicht op het verhaal en leeft makkelijker mee. Pas op dat je tijden niet onbewust door elkaar gebruikt. Dit is iets wat ik, bij vooral langere teksten, vaak zie. Zorg dat je consistent in de tegenwoordige tijd schrijft, óók in e-mails. Uiteraard is het logisch om bij een sprong terug in de tijd, in verleden tijd te schrijven.

 

Voorbeeld tegenwoordige tijd:
”Janine zit op de bank wanneer ze plots een hard bonkend geluid bij de voordeur hoort. Ze draait haar hoofd vluchtig richting de deur. Het geluid stopt. Snel zet zet ze de tv harder. Er wordt wéér tegen de deur gebonkt, dit keer harder. Alsof iemand de deur wil forceren. Janine kijkt op de klok: 01:33 uur. Haar hart klopt snel en het zweet loopt voelbaar over haar rug. Vlug pakt ze haar telefoon.”

 

Voorbeeld verleden tijd:
”Janine zat op de bank terwijl ze een hard bonkend geluid bij de voordeur hoorde. Ze draaide haar hoofd vluchtig richting de deur. Om de angst te verdrijven zette ze de tv harder. Het gebonk stopte niet; het werd steeds heviger. Het klonk alsof iemand de deur wilde forceren. Janine keek op de klok: 01:33 uur. Haart hart begon sneller te kloppen en het zweet brak haar uit. Vlug pakte ze haar telefoon.”

 

3. Hulpwerkwoorden helpen niet

Een actieve schrijfstijl kenmerkt zich door het gebruik van zo min mogelijk hulpwerkwoorden. Hulpwerkwoorden vertragen een tekst. Om de een of andere reden zijn we allemaal geneigd onze teksten vol hulpwerkwoorden te proppen. Hierbij de vier meest voorkomende hulpwerkwoorden:

 

  • hebben
  • zullen
  • kunnen
  • worden

Voorbeeld:
”Zou je als bedrijf goede SEO-webstekten op je website willen hebben? Dan zullen wij als GigMarketing je met passie helpen! Hoe het ook kan: Wil je unieke, SEO-proof teksten op je website? GigMarketing regelt het!

 

4. Korte zinnen winnen (MAND)

Een lange tekst met korte zinnen leest een stuk fijner dan een korte tekst met lange zinnen. Daarom is het zaak om, vooral in de intro, kort en bondig te formuleren. Dit is hét moment suprême: haken lezers af (en klikken ze op een van de andere zoekresultaten) óf lezen ze door? Dit geldt niet alleen voor webteksten met luchtige onderwerpen, maar ook (juist!) voor ingewikkelde materie. Je wilt immers dat de boodschap op een zo toegankelijk mogelijke manier wordt overgebracht op de lezer. Dit houdt direct verband met de volgende tip: woordgebruik.

 

5. Vermijd moeilijke woorden

Onderzoek toont aan dat het gebruik van veel moeilijke woorden negatief werkt. Het zou je zelfs ‘dommer’ laten lijken. Toch zegt 86 procent van de ondervraagden weleens expres moeilijke woorden te gebruiken om slimmer over te komen. Dat is goed voor te stellen. Bedrijven willen laten zien dat ze ergens expert in zijn en slingeren daarom met de meest ingewikkelde termen. Helaas werkt het averechts. Albert Einstein zei ooit:

If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough

Probeer dus met zo weinig mogelijk moeilijke woorden duidelijk te maken wat je bedoelt. Vermijd vakjargon en leg in plaats daarvan zo eenvoudig mogelijk uit wat je bedoelt. Of nog beter: wat het voor de potentiële klant oplevert. Simpel schrijven over ingewikkelde materie voelt in eerste instantie vreemd, maar het levert veel betere resultaten op.

 

6. Wees concreet

Veel webteksten draaien om de hete brij heen. SEO-tekstschrijvers willen de lezers vasthouden door zoveel mogelijk woorden te gebruiken. Dat laatste zou immers goed zijn voor de vindbaarheid (SEO) van de tekst. Probeer dat zoveel mogelijk los te laten en focus je op de inhoud en stijl. Wees concreet en onderbouw je verhaal met voorbeelden en data. Je tekst wordt op die manier een stuk actiever. Daarnaast is het zaak om twijfelwoorden te vermijden:

 

  • wellicht
  • misschien
  • waarschijnlijk
  • eventueel

Natuurlijk moet je ook rekening houden met zaken als vindbaarheid en het ‘vasthouden’ van je lezer. Het fijne is dat dit ‘gewoon’ te combineren is. Het vergt alleen meer werk. Je moet vooraf bedenken en in een plan uitschrijven hoe je de tekst gaat structureren en welke subonderwerpen je wilt behandelen om tot een x-aantal woorden te komen. Zolang het maar relevant en concreet blijft, maakt het woordenaantal niet zoveel uit.

 

7. Gebruik synoniemen

Vaak heb je het niet eens door, totdat je de tekst hardop leest. Ik heb het over het veelvuldig gebruiken van eenzelfde woord. In veel gevallen gebeurt dit onbewust. Voor de leesbaarheid van de tekst is het zaak om regelmatig synoniemen te gebruiken. Wil je checken hoe vaak een bepaald woord in je tekst voorkomt? Druk op ctr+f en type het betreffende woord in. Vervolgens markeert je pc die woorden met een bepaalde kleur.

Checken hoe vaak een bepaald woord in je tekst voorkomt? Druk op ctr+f en type het woord in

In enkele gevallen pompen schrijvers hun tekst bewust vol met specifieke woorden of termen omdat daar zoekvolume op zit. Deze keywords zijn op basis van zoekwoordenonderzoek naar voren gekomen. Het overladen van je tekst met keywords werkt veelal averechts. Het algoritme van Google is tegenwoordig slim genoeg om dat te doorzien.

 

8. Voorkom stijlbreuken

Een stijlbreuk kan het tempo van je tekst aantasten. Je verandert namelijk plots van schrijfstijl, terwijl je lezer er net lekker inzit. Voorbeelden van stijlbreuken:

 

  • halverwege de tekst plots over gaan in spreektaal
  • een mening in een beschouwende tekst plaatsen
  • de aanspreekvormen ‘u’ en ‘je’ in dezelfde tekst hanteren
  • de tegenwoordige- en verleden tijd door elkaar gebruiken

Stijlbreuken herken je vooral tijdens het hardop lezen van je tekst. Controleer je tekst meerdere keren en lees hem hardop voor.

 

9. Structureren kun je leren

Het internet zorgt voor een ongekende mate van ‘verwende kieskeurigheid’ wat betreft leesgedrag. Waar je het voorheen moest doen met een aantal tijdschriften of krantenartikelen, heb je nu de keuze uit miljoenen webartikelen. Je typt een zoekterm in en voilà; je hebt keuze uit tientallen tot honderdduizenden artikelen over hetzelfde onderwerp. Om de tekst actief te houden is het zaak je webtekst te structureren. Bijna 80% van de mensen leest een webtekst namelijk scannend.

Bijna 80% van de mensen leest een webtekst scannend

Het structureren van je tekst is eenvoudig: bedenk vooraf wat je wilt bespreken en verdeel het geheel onder in tussenkopjes. Bij hele lange teksten kun je zelfs kiezen voor een klikbare inhoudsopgave. Wees ook niet bang om witregels en opsommingen te gebruiken. Check altijd de structuur van je tekst voor je publiceert. Dit geldt voor zowel desktop als mobiel.

 

10. Afwisseling

Actief schrijven in combinatie met afwisseling op het gebied van beeld is een gouden combinatie. Lezers willen multimediale content voorgeschoteld krijgen. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Voeg de volgende onderdelen toe aan je webtekst:

 

  • foto’s
  • video’s
  • quotes
  • gifjes

Let op: zowel relevantie als stijl zijn hierin belangrijk. Ook op het gebied van foto’s en video’s in combinatie met tekst bestaan stijlbreuken. Een Gifje in een webtekst van een begrafenisondernemer is bijvoorbeeld niet gepast?.

 

Schrijfhulp nodig?

Nieuwsgierig naar je eigen schrijfkwaliteiten of naar de tekstkwaliteit van de SEO-teksten op jouw website? Stuur dan een blog, webtekst, brief of verhaal naar info@dionsmits.nl en ontvang binnen 7 werkdagen gratis persoonlijk schrijfadvies. Direct professionele schrijfhulp nodig? Bekijk dan mijn dienstenpagina en plan direct een gratis consult in via de knop rechtsboven in je scherm. Ik help met alle facetten van content marketing en SEO.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *