seo voor beginners

SEO voor beginners: wat is SEO en wat heb je eraan?

Als je wil dat je website goed vindbaar is in Google, zul je aan SEO moeten werken. De term SEO staat voor ‘search engine optimization’, in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Door het toepassen van verschillende technieken wordt je website ‘Google-vriendelijker’. Hierdoor komt je website hoger in de zoekresultaten van Google te staan, waardoor je meer websitebezoekers aantrekt. In dit artikel lees je wat die SEO-technieken zijn en wat je er concreet aan hebt.

 

Verschil tussen SEO en SEA

Voor je verder leest is het belangrijk om het verschil tussen SEO en SEA te snappen. Qua afkorting lijkt het op elkaar, maar het is heel wat anders. SEA staat voor Search Engine Advertising. Adverteren dus. Je koopt als het ware een hoge positie in Google. Handig en snel, maar je bent wel afhankelijk van je advertentiebudget. Vaak honderden euro’s per maand. Als dat wegvalt, heb je geen backup en verlies je dus vrijwel al je websiteverkeeer. Bij SEO draait het om op een organische manier hoger in Google te komen. Het grootste verschil is dus dat SEO voor gratis bezoekers zorgt en met SEA je voor bezoekers betaalt.

 

Wat kun je met SEO?

Gemiddeld voert een persoon zo’n 120 keer per maand een zoekterm in Google in. Een ruime meerderheid van deze mensen klikt niét op advertenties, maar scrolt iets naar beneden om de resultaten op de eerste pagina te bekijken. Met andere woorden: hoe hoger je op een organische manier in Google komt, hoe meer kans op websitebezoekers. Zo trek je meer potentiele klanten aan en stijgt je omzet.

 

In onderstaand voorbeeld zie je dat de eerste drie resultaten gesponsord zijn. Veel mensen scrollen dat voorbij en komen uit bij de pagina van Johnson Marketing; de onderste website in de afbeelding. De kans is dan ook groot dat deze website de meeste websitebzoekers trekt van mensen die op de term ‘marketing voor de zorg’ zoeken.

 

voorbeeld seo
Voorbeeld Google zoekresultaten

 

Hoe werkt SEO?

Er zijn veel factoren die je posities in zoekmachines beïnvloeden. Zoekmachines zoals Google en Yahoo gebruiken complexe algoritmen om te bepalen welke website het beste past bij welke zoekopdracht. Door middel van technische SEO-toepassingen vertellen online marketeers als het ware aan de zoekmachine waar de website over gaat en waarom deze goed moet scoren in de resultaten.

 

SEO bestaat voor het grootste deel uit:

 

  • Keyword research
  • Content creatie
  • Technische SEO
  • Linkbuilding

Keyword research

Een zoekwoordenonderzoek – ook wel keyword research genoemd – doe je om te achterhalen welke vragen je doelgroep stelt in Google wanneer ze zoeken naar product, services of informatie. Publiceer je iets waar mensen naar zoeken? Bijvoorbeeld een artikel over marketing in de zorg? (zie bovenstaande afbeelding) Dan krijg je organisch verkeer vanuit zoekmachines. Keyword onderzoek helpt je er zeker van te zijn dat mensen zoeken naar wat je schrijft.

 

Hoe doe je keyword research?

 

  • Maak een woordweb van alle relevante termen m.b.t je website. Specialiseer jij je in koffie, dan zijn deze bijvoorbeeld: koffie, koffiemachine, koffiebonen, e.d.

 

  • Welke keywords gebruikt de concurrent? Het is belangrijk te weten welke zoekwoorden werken. Soms hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.

 

  • Gebruik keyword onderzoek tools. Je competitie heeft vast nog niet het volledige potentieel benut. Google keyword planner is een van de bekendste gratis tools.

 

  • Onderzoek je vakgebied online. Waar begeeft je doelgroep zich? Bekijk forums, groepen, reddit etc. om meer niche gerelateerde zoekwoorden te vinden.

 

Content creatie

Content creatie is het maken van informatieve en relevante inhoud voor een doelgroep. Hiermee kun je je doelgroep informeren of inspireren én trek je nieuwe klanten aan. Onder content verstaan we bijvoorbeeld blogs, video’s, infograpics en social media posts.

 

Wanneer de inhoud waardevol is voor je doelgroep, helpt dit hoger te scoren in zoekresultaten. Daarom is het een belangrijk onderdeel van seo. Maak content voor de mensen die op jouw keywords zoeken. Doelgroepgericht dus. Houd er daarnaast rekening mee dat je actief schrijft en nieuwe informatie biedt. Een grote fout die veel bedrijven maken is het lukraak beginnen met publiceren van teksten. Het is belangrijk om volgens een professionele contentstrategie te werken

 

Technische SEO

Technische SEO richt zich op de technische aspecten van een website die invloed hebben op je posities in Google. Er zijn aanpassingen die ervoor te zorgen dat zoekmachines je website gemakkelijker ‘crawlen’, indexeren en begrijpen.

 

Een van de belangrijkste aspecten is een duidelijke navigatiestructuur op de website; met URL’s die logisch zijn en duidelijk aangeven welke pagina’s welke inhoud bevatten. Een ander elangrijk aspect is de meta-tags. Dit zijn kleine stukjes code die informatie over de website bevatten; zoals de titel en beschrijving van een pagina. Ook deze helpen de zoekmachine je website beter te begrijpen.

 

Tot slot moet je ervoor zorgen dat je website snel laadt en goed functioneert, zodat er geen 404-fouten zijn of zich andere technische problemen voordoen. Wil je weten of jouw website snel genoeg is voor de richtlijnen van Google? Ontdek het binnen twee minuten via deze page speed checker.

 

Linkbuilding

Linkbuilding betekent links naar je website te verkrijgen vanaf andere websites. Deze links zorgen ervoor dat zoekmachines je website als belangrijk beschouwen en hoger in de zoekresultaten weergeven. Maar hoe verkrijg je deze links? De meest effectieve manier is door het creëren van unieke en informatieve content, die andere websites willen delen. Een andere manier is door te gastbloggen op andere websites, waar je een link naar je eigen website in de tekst plaatst.

 

Onthoud dat de kwaliteit van de links waardevoller is dan de hoeveelheid. Zoekmachines geven voorrang aan relevante websites, niet aan websites met veel nutteloze links. Daarom is het af te raden links van slechte kwaliteit te te genereren of kopen; deze leiden soms zelfs tot een penalty van Google.

 

 

Wat levert SEO op?

Het doel van SEO is om ervoor te zorgen dat je website hoog scoort in zoekmachineresultaten. Hierdoor groeit je online zichtbaarheid en organische vindbaarheid. Een hoge ranking geeft je gratis, passief en consistent verkeer naar je website. Het is onwaarschijnlijk om een hoge organische positie te behalen zonder SEO.

 

Concrete voordelen van SEO:

 

  • Hogere zoekmachineposities. Door te optimaliseren voor zoekmachines, komt de website hoger te staan in zoekresultaten. Daardoor wordt de website beter zichtbaar voor potentiële klanten.

 

  • Meer verkeer. Het toenemende verkeer op je website leidt tot meer verkoop, leads of andere conversies.

 

  • Betere gebruikerservaring. SEO zorgt er ook voor dat de website gemakkelijk te navigeren is en sneller laadt.

 

  • Vanwege je hogere positie in de zoekresultaten wordt je website als meer betrouwbaar en relevant gezien.

 

Veel gestelde vragen over SEO

 

Wat is een SEO-analyse?

Een SEO-analyse is een grondige inspectie van je website om te bepalen hoe zoekmachinevriendelijk deze is. Er wordt gekeken naar de technische opbouw, inhoud en autoriteit van je website. Hierdoor leer je hoe de zoekresultaten van je website te verbeteren. Neem direct contact met mij op via de WhatsApp-button rechtsonderin je scherm om een gratis SEO-analyse aan te vragen.

 

Wat is een SEO-audit?

Een SEO-audit is te vergelijken met een SEO-analyse; Je doet deze om te zien hoe goed je website presteert in zoekmachines op basis van technische structuur, inhoud, gebruiksvriendelijkheid en linkprofiel. Resultaten van een SEO-audit geven inzicht in de sterkte en zwakte van je website.

 

Wat is een SEO-titel?

Een SEO-titel, of meta-titel, is de tekst die bovenaan een zoekresultaat verschijnt in Google. Deze titel is van belang voor de SEO, omdat dit het eerste is dat de gebruiker ziet van je pagina. Het bepaalt of ze klikken of niet op basis van relevantie.

 

Wat is black hat SEO?

Black hat SEO is een techniek om een website hoger in zoekresultaten te krijgen doormiddel van onethische of onwettige methoden: Door het kopen van backlinks, keyword stuffing, cloaking en het gebruik van automatische software om zoekresultaten te manipuleren. Dit levert vaak kortstondig succes op, maar het gebruik van black hat SEO kan leiden tot strafmaatregelen en zelfs tot verwijdering uit zoekresultaten.

 

Wat is SEO schrijven?

SEO schrijven is een techniek waarbij de tekst van een website wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines. De tekst is geschreven met zoekwoorden die relevant zijn voor de website en op natuurlijke manier in de tekst zijn verwerkt. Daardoor trekt de website meer bezoekers en ontwikkel je een grotere online zichtbaarheid. Lees hier mijn artikel met tips voor het schrijven van SEO-teksten.

 

Wat is een SEO-vriendelijke URL?

Een SEO-vriendelijke URL is een webadres dat zo is opgebouwd dat zoekmachines de inhoud van de pagina goed begrijpen. Vaak heeft de URL een duidelijke structuur en bevat relevante zoekwoorden. www.website.com/pagina123 is geen SEO-vriendelijke URL, maar www.website.com/schoenen/laarzen is dat wel. Het geeft aan zoekmachines en gebruikers meteen aan wat voor soort pagina het is.

 

Wat is off-page SEO?

Off-page SEO is het verbeteren van de zichtbaarheid van een website doormiddel van linkbuilding en social media. Inkomende links naar je website zorgen voor een betere rangschikking in zoekresultaten en dus meer websiteverkeer.

 

Wat is een SEO-tool?

Een SEO-tool is een hulpmiddel om de zoekmachineoptimalisatie van je website te verbeteren. Je kunt hiermee zoekwoorden onderzoeken, prestaties van je website bijhouden en fouten opsporen die je prestaties beïnvloeden. De bekendste SEO-tools zijn Semrush en Ahrefs.

 

Wat is local SEO?

Local SEO is de manier waarop bedrijven hun online zichtbaarheid vergroten binnen specifieke locaties. Dit kan door inhoud te specificeren op zoekwoorden en plaatsnamen, en aanwezigheid op review websites. Het doel van local seo- ook wel lokale seo genoemd –  is om bovenaan in zoekresultaten te staan van lokale zoekopdrachten.

 

SEO uitbesteden?

SEO is een continu proces; zoekmachines blijven algoritmen veranderen en daarom moeten websites regelmatig worden geoptimaliseerd. Heb jij hulp nodig bij het toepassen van SEO? Als SEO-specialist en content marketeer help ik jouw bedrijf online groeien. Van strategie tot schrijven en van gratis advies tot tijdelijk op locatie werken. Bekijk mijn dienstenpagina voor meer informatie of plan direct een gratis consult via de knop rechtsboven in je scherm. WhatsAppen kan ook via de knop rechtsonder in je scherm.