seo teksten schrijven

SEO-teksten schrijven? 6 gouden tips

Met creatieve, unieke, doelgroepgerichte én zoekmachinevriendelijke webteksten bereik je op lange termijn fantastische resultaten op het gebied van online marketing. Je website krijgt hogere posities in Google, waardoor meer mensen je website bezoeken. Dit leidt weer tot meer verkopen van je product of dienst. Hoe je deze winnende SEO-teksten schrijft, lees je in dit artikel aan de hand van zes gouden tips.

Wat zijn SEO-teksten?

In een eerdere blog ‘wat zijn SEO-teksten’ leg ik uitgebreid uit wat SEO-teksten zijn en wat je ermee kunt. Kort gezegd zijn SEO-teksten webteksten die op zo’n manier geschreven zijn, dat Google geneigd is deze pagina hoog in hun zoekresultaten te laten verschijnen. De belangrijkste techniek hierbij is het toevoegen van zoekwoorden – ook wel keywords genoemd – aan je tekst. Dit zijn woorden waar veel mensen via Google naar zoeken.

 

Stel je verkoopt wandelschoenen en je wil over dat onderwerp SEO-teksten schrijven. Voordat je begint met onderwerpen bedenken en schrijven, is het verstandig om zoekwoordenonderzoek te doen. Met andere woorden: waar zoeken mensen in Google op met betrekking tot dit onderwerp? Als blijkt dat duizenden mensen per maand zoeken op ‘hoge wandelschoenen voor vrouwen’ kun je bijvoorbeeld een SEO-tekst schrijven met als onderwerp ‘de 10 beste hoge wandelschoenen voor vrouwen’. De kans is dan groot dat je potentiële klanten trekt door het schrijven van een SEO-tekst over dat onderwerp.

 

Wanneer je besluit géén zoekwoordenonderzoek te doen, loop je de kans om tijd te verspillen aan teksten die niemand zal lezen, omdat niemand die termen in Google intypt. Houd dus altijd rekening met SEO voor en tijdens het schrijven van webteksten.

 

Ben je nog niet zo bekend met de term SEO en wil je voordat je verder leest meer over dat onderwerp weten? Lees dan: SEO voor beginners: wat is SEO en wat heb je eraan?. Lees voor praktische tips snel verder.

 

SEO-teksten schrijven: 6 tips

SEO-schrijven is het schrijven van content met de intentie om hoger in Google te komen. Je optimaliseert een post door het gebruik van specifieke keywords (zoekwoorden). De volgende punten zijn belangrijk voor een goede SEO-tekst:

 

  • Keyword research
  • Concurrentieonderzoek
  • Structuur
  • Schrijfstijl
  • HTML-structuur
  • Linkbuilding
  • Google Search Console

Keyword research

Keyword research omvat het vinden van de juiste woorden die mensen gebruiken om via Google informatie te zoeken. Dit helpt je om duidelijk te krijgen welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw bedrijf of product. Hoe meer van deze keywords je in SEO-teksten verwerkt, hoe groter de kans dat je beter zichtbaar wordt in Google. Het best is om op basis van keyword research (zoekwoordenonderzoek) een contentstrategie te maken.

 

Kortgezegd verwerk je de uitkomsten van je keyword research in een contentplanning. Op die manier kun je consistent SEO-teksten schrijven over onderwerpen waar je doelgroep veelvuldig via Google naar zoekt. Efficiënter kan niet! Zoekwoordenonderzoek doe je via programma’s als Semrush, Ahrefs, Ubersuggest en Google Keyword Planner.

 

voorbeeld keyword research
Voorbeeld van keyword research in Semrush. Volume = aantal zoekopdrachten per maand. KD% = concurrentieniveau

 

Concurrentieonderzoek

Rekening houden met concurrenten is ontzettend belangrijk, omdat je op die manier kunt achterhalen waar het laaghangende fruit hangt. Met andere woorden: welke keywords hebben lage concurrentie en kun jij dus makkelijk op scoren.

 

Kijk aandachtig naar de volgende punten:

 

  • Wie schrijft er over dezelfde onderwerpen met dezelfde keywords?
  • Welke soort blogs/artikelen scoren hoog in Google?
  • Hoe lang zijn de blogs?
  • Hoe zijn deze blogs opgemaakt?
  • Schrijft deze concurrent meer blogs over hetzelfde onderwerp?
  • Kijk naar hun meta-tags, titel tags, header tags, en interne links, kun je hiervan leren? (deze begrippen komen later dit artikel aan bod)

Op basis hiervan weet je wat je qua concurrentie kunt verwachten en waar de kansen liggen. Zo is de concurrentie op het keyword ‘wandelschoenen’ extreem hoog. Die strijd ga je niet winnen. Je kunt je daarom beter focussen op zogenoemde ‘long tail keywords’. Dit zijn langere woordgroepen met minder concurrentie. Bijvoorbeeld ‘hoge wandelschoenen dames waterdicht’ uit bovenstaande afbeelding.

 

Tekststructuur

De structuur van je SEO-tekst samenstellen is cruciaal voor het schrijfproces. Zo wordt de tekst beter, overzichtelijker en makkelijker te scannen. Daarnaast zorgt een heldere tekststructuur ervoor dat zoekmachines je tekst beter begrijpen. Dit helpt weer om hogere posities in Google te krijgen. Een aantal tips voor een goede structuur bij het schrijven van SEO-teksten:

 

  • Bepaal wie je doelgroep is (geslacht, leeftijd, zoekintentie etc.)
  • Bepaal het doel van je artikel (informeren, overtuigen, verkopen etc.)
  • Bedenk een duidelijke titel die helder aangeeft waar de tekst over gaat. Gebruik hierin minimaal één keyword.
  • Bepaal hoe jij je tekst onderverdeelt in hoofdstukken. Gebruik daarvoor subkoppen in je tekst.
  • Zorg voor een goede tekstafsluiting.
  • Gebruik de juiste meta tags.
  • Zorg voor een heldere URL met je keyword erin verwerkt.

Schrijfstijl

Een goede, heldere actieve schrijfstijl is belangrijk voor een tekst, omdat het de leesbaarheid en begrijpelijkheid verhoogt. Het maakt de tekst aantrekkelijker en gemakkelijker om te lezen, wat ertoe leidt dat de lezer zich meer betrokken voelt en geïnteresseerd blijft. Bovendien kan een duidelijke en aansprekende schrijfstijl de boodschap beter overbrengen en de effectiviteit van de tekst verhogen. Dit leidt er weer toe dat je lezers langer op je website blijven hangen. Dit is één van de criteria van Google om je website hoger in hun zoekresultaten te ranken.

 

Uiteindelijk is een goede schrijfstijl belangrijker dan het gebruik van zo veel mogelijk keywords. Integreer keywords dus op een natuurlijke manier in de tekst, zodat het niet ten koste gaat van de leesbaarheid.

 

Html-structuur

De html-structuur is de manier waarop tekst, afbeeldingen en andere elementen worden georganiseer en gepresenteerd op je website. Dit helpt Google de inhoud te begrijpen en classificeren. Hierbij enkele tips:

 

  1. Gebruik de juiste headings (H1, H2, etc.) Zorg voor een unieke H1-tag op je pagina en gebruik H2-tags voor subkoppen. Deze geven zoekmachines aan waar de belangrijkste informatie in je tekst staat.
  2. Gebruik een inhoudsopgave en lijstjes. Dit helpt zoekmachines de inhoud beter te begrijpen.
  3. Gebruik relevante meta-tags, zoals title-tag en meta-description die meer informatie geven over je pagina.
  4. Gebruik alt-tags voor afbeeldingen, om deze te beschrijven aan zoekmachines die geen afbeeldingen kunnen lezen.
  5. Gebruik interne links (linkjes naar andere pagina’s op je website). Deze verbinden je pagina’s onderling met elkaar; zo begrijpt de zoekmachine je websitestructuur.
  6. Gebruik externe links (linkjes naar andere websites) die verwijzen naar relevante bronnen. Dit helpt zoekmachines zien dat je tekst relevant is voor het onderwerp.
voorbeeld h1 h2 h3
In WordPress is H1 koptekst 1, H2 koptekst 2 etc.

 

Linkbuilding

Linkbuilding is een SEO-techniek waarbij je ervoor zorgt dat zo veel mogelijk websites naar jouw website verwijzen. Dit verhoogt de zichtbaarheid en autoriteit van je website in de zoekresultaten van Google. Naast het verkrijgen van links van andere websites, kun je ook aan linkbuilding werken door zelf linkjes te plaatsen naar relevante websites of pagina’s op je eigen website. Een goed streven is om tussen de drie en vijf links in elk nieuw artikel te verwerken.

 

linkbuilding
Bron: ganeshganorkar

 

Google Search Console

Gelukkig hoef je SEO niet helemaal alleen te doen. Er bestaat namelijk een handige gratis tool van Google die jou helpt bij het verbeteren en optimaliseren van je SEO-teksten: Google Search Console. Deze tool toont hoe Google jouw website indexeert en leert hoe je de inhoud kunt verbeteren. Zo geeft het aan op welke zoekwoorden je websitebezoekers binnen komen en welke SEO-teksten het best scoren. Aan de hand van die informatie kun jij je teksten optimaliseren.

 

Google Search Console heeft nog een aantal andere nuttige functies. De tool geeft inzicht in hoeveel verkeer je website of SEO-tekst genereert en welke pagina’s het meest worden bezocht. Ook kan Google Search Console technische problemen opsporen die invloed hebben op je zoekresultaten.

 

SEO-teksten uitbesteden?

Als tekstschrijver met meer dan zes jaar ervaring weet ik wat het is om winnende SEO-teksten te schrijven. Ik help je graag vrijblijvend met schrijfadvies en het nakijken van je zelfgeschreven SEO-teksten. Heb je zelf geen zin of tijd om SEO-teksten te schrijven? Neem dan contact met mij op via de Whatsapp-button rechtsonder in je scherm of plan een videocall in via de blauwe button rechtsboven in het scherm.