success, investment, business-6595539.jpg

9 tips voor beginners om hoger in Google te komen

Hoe kom ik hoger in Google? Een relevente vraag waar menig beginnend ondernemer mee worstelt. Ondanks dat het internet bomvol technische tips en tools staat, is de basis van SEO geen hogere wiskunde. Sterker nog: je kunt het prima zelf, zónder betaalde hulp van een marketingbureau. Het vergt vooral consistentie. In dit artikel geef ik je 9 praktische SEO-tips en ga daarbij niét de diepte in; eenvoudig, berijpelijk en direct toepasbaar.

 

1. WordPress-website sneller maken

Sinds 2010 is de snelheid van je website een van de belangrijkste indicatoren voor je ranking in Google. En tóch zijn enorm veel websites die ik tegen kom te traag. Dit is niet alleen funest voor je ranking in Google, je jaagt ook je websitebezoekers weg. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat 53 procent van je websitebezoekers direct wegklikken als je website niet binnen 3 seconde laadt.

 

Tsja, zo verwend zijn wij internetgebruikers tegenwoordig geworden. Maar goed, wel belangrijk om daar op in te spelen dus. Voordat je aan de slag gaat is het handig om even te kijken hoe jouw website nu scoort op het gebied van snelheid. Dit kun je het best doen door naar Google PageSpeed te gaan. Heb je dat inzichtelijk? Dan kun je aan de slag met de volgende tips.

 

Verwijder al het onnodige van je website

Veruit de meeste websites zijn met WordPress gemaakt, dus daar ga ik voor het gemak even vanuit. Het voordeel van WordPress is het gebruiksgemak. Het nadeel is dat het kinderspel is om – zonder dat je het door hebt – je website langzaam te maken. Een van de twee grootste boosdoeners is de mogelijkheid om onbeperkt plugins te downloaden. Ontzettend handig, maar het gaat vaak ten koste van je websitesnelheid. Gooi dus weg welke plugins je niet meer gebruikt. Weet je niet zo goed welke je moet houden en welke je weg kan gooien? Stuur mij dan even een WhatsApp-bericht via de button rechtsonderin.

 

Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld fotosliders. Je ziet het vaak op homepages, maar het is alles behalve ideaal. Niet alleen voor je SEO, maar ook je websitebezoekers zitten er niet op te wachten, blijkt uit onderzoek. Overweeg dus om gewoon één foto te kiezen en alle overbodige foto’s te verwijderen. De kans is groot dat je website hierdoor sneller gaat.

 

Let op: gooi nooit zomaar tekstpagina’s weg!

 

Download WP Super Cache

Klein beetje hypocriet van mij, maar voor je eigen bestwil is het slim om de WP Super Cache plugin te downloaden. Dit is een van de weinige plugins die je website niet vertraagt, maar juist in een klap sneller maakt. Hoe? Ik bespaar je het technische verhaal. Kortgezegd sleutelt de plugin aan de achterkant van je website, waardoor pagina’s sneller getoond worden. Als je toch wil weten wat je in huis haalt met de WP Super Cache plugin, raad ik je aan het volgende artikel te lezen.

 

Een plugin installeren is eenvoudig: je logt in op WordPress. Vervolgens ga je naar plugins en druk je op nieuwe plugin. Daar toets je WP Super Cache in en voila: je kan de plugin downloaden en activeren. Als je de cachin aan hebt gezet kun je direct even controleren of het werkt op de site van Google PageSpeed.

 

Snelle hosting

Om er maar even een lekker clicheetje in te gooien: goedkoop is duurkoop. Waarheid als een koe. Vooral als het om hosting gaat. Vaak geldt dat goedkopere hostingpartijen eerder voor problemen zorgen. Denk aan contactformulieren die niet werken, storingen waardoor je website tijdelijk uit de lucht is én natuurlijk een vertraagde pagina. Vooral als jij je website flink uitbreidt met pagina’s e.d. kan een goedkope hosting je echt in de problemen brengen. Het zelfde geldt als je flink veel bezoekers krijgt. De servers kunnen het dan niet meer aan. Je doet er dus goed aan door voor een iets duurdere, betere hostingpartij te kiezen. Google helpt je graag onafhankelijk met kiezen.

 

Let op: veel informatieve artikelen over hosting bevatten affilaite linkjes. Deze beoordelen vaak niet onafhankelijk.

 

2. Link naar relevante content

Zoals je misschien gemerkt heb, link ik in dit artikel af en toe naar andere websites. ‘Maar ben je dan niet bang om je lezer kwijt te raken?’ Zul jij je misschien afvragen. Logische vraag. Ondanks dat ik soms letterlijk naar directe concurrenten link, vind ik waarde leveren aan mijn lezer het belangrijkst. Los daarvan wordt dit ook nog eens door Google beloond. Met andere woorden: als je nieuwe landingspagina’s, blogs of nieuwsartikelen schrijft: zorg dat je naar relevante pagina’s linkt. Zo veel mogelijk waarde leveren is niet alleen goed om je websitebezoeker bij je te houden, het is ook nog eens goed voor je online vindbaarheid.

‘Maar ben je dan niet bang om je lezer kwijt te raken?’

Wat daarnaast ook goed werkt, in je teksten linken naar andere pagina’s op je eigen website (interne linkbuilding). Tamelijk eenvoudig en het werkt goed. Voorbeeld: stel dat ik nu ga betogen dat een FAQ-pagina op je website ontzettend belangrijk is. Dan link ik door naar mijn blog over veelgestelde vragen én naar mijn eigen veelgsteldevragenpagina. Google vindt het fijn als je naar andere pagina’s op je website linkt. Waarom? Dat bespaar ik je voor nu.

 

3. Schrijf wekelijks waardevolle teksten

Gek genoeg zie ik in mijn werk nog vaak genoeg ondernemers die een plaatje van een website laten bouwen en vervolgens denken dat de bezoekers vanzelf komen. Ongeveer 15 jaar geleden kon dat, maar nu helaas niet meer. Om organisch verkeer naar je website te krijgen heb je SEO-teksten nodig. Relevante, gestructureerde, teksten in een actieve schrijfstijl voor je doelgroep, waarin je waarde geeft. Met andere woorden: unieke teksten waar je doelgroep écht wat aan heeft. Dat is het allerbelangrijkst. Daarnaast is het slim om naar keywords te kijken. Dit zijn woorden waar mensen veel op zoeken. Dit is eenvoudig gratis te checken op bijvoorbeeld de site van Ahrefs.

 

Zorg tot slot dat je tekst minimaal 800 woorden bevat. Simpel toch? Elke week een blog schrijven en na een paar maanden stromen de relevante websitebezoekers binnen (mits je website aan de andere 8 SEO-vereisten voldoet). Praktisch gezien kan iedereen dit, maar mensen onderschatten hoeveel tijd SEO-schrijven in beslag neemt en hoe lastig het is om actief en doelgroepgericht te schrijven.

 

Let op: kopieer en plak nooit teksten van andere sites. Google herkent dit en rekent je daarop af.

 

4. Zorg dat betrouwbare sites naar jou linken

Dit fenomeen wordt ook wel linkbuiding genoemd. Zoals ik je eerder vertelde helpt het om in je teksten naar relevante website te linken, maar het helpt óók goed wanneer relevante websites naar jou linken. Nou hoe doe je dat? Daar zijn verschillende methodes voor. Vaak gebeurt dit op een beetje louche manier: bijvoorbeeld door linkjes te plaatsen op startpagina’s en website met hoge autotirteit die speciaal gemaakt zijn voor linkjes. Je betaalt hier een hoge prijs voor en het is maar de vraag in hoeverre het voor de lange termijn werkt.

 

Mijn linkbuildingstrategie is simpel: als je steengoede teksten schrijft of mooie video’s en infograpgics maakt, linken mensen vanzelf wel naar je website! Vaak zijn dat ook nog eens relevante websites uit je eigen vakgebied. Het kost alleen tijd en geld om wekelijks steengoede teksten te schrijven. Maar als je echt organisch wil scoren met je website (zonder te adverteren) is het van essentieel belang. Dus: klim in de pen en begin met schrijven. Je mag mij altijd 1 of 2 teksten sturen voor feedback. Dan geef ik je gratis tips en tricks.

 

5. Google Analytics & Search Console

Voor je online vindbaarheid is het belangrijk om te weten wat je bezoekers allemaal op je website uitspoken. Op basis daarvan kun je bepaalde zaken aanpassen of toevoegen om alles naar wens van je doelgroep te maken. Daar draait het immers om. Je kan nog zulke leuke ideeen hebben, maar je komt er pas achter of het aanslaat door in Google Analytics te duiken. Nu klinkt dit misschien ingewikkeld, maar de data is eenvoudig af te lezen. Op het hbo was ik altijd slecht in statestiek, maar Google Analytics en Google Search Console zijn kinderspel. Wat je er onder andere mee kan inzien:

 

  • Hoeveel minuten mensen op een bepaalde pagina blijven.
  • Welke pagina’s het best gelezen worden.
  • Via welke zoekwoorden mensen op jouw website komen.
  • Hoe oud je doelgroep is en waar ze vandaan komen.

Om hoger in Google te komen is het dus ontzettend belangrijk om je website aan de hand van deze data te optimaliseren. Om er een cliché in te gooien: meten is weten! Ook in de online marketing. Heb je nog geen Google Analytics? Bekijk dan de volgende instructievideo om het te installeren. Kom je er niet uit of heb je vragen over Analytics of Search Console? Laat het mij gerust weten via mail of WhatsApp.

 

6. Meta titel en omschrijving

Door het toevoegen van meta titel en omschrijvingen, vergroot je de kans dat mensen via Google op jouw pagina komen. Voordat ik tekstueel uitleg hoe het werkt: hierbij een afbeelding. Eigenlijk is het een soort visitekaartje, een uithangbordje van je website in de zoekresultaten van Google. In dit voorbeeld is de titel: Waterfilter nodig? | De webshop voor waterfilters etc. De omshrijving is het stukje teks eronder. Dit kun je dus handmatig voor elke pagina aanpassen.

 

voorbeeld-meta-titel-en-omschrijving

 

Pas je dit niet aan? Dan verzint Google automatisch een stukje tekst voor je. Soms slaat dit nergens op en loop je de kans om websitebezoekers mis te lopen. Daarnaast kan de meta titel je helpen om hoger in Google te scoren door daar het keyword van je artikel in te vullen. Kortom: schrijf voor elke pagina een meta title and description. Je kunt hiervoor het best de plugin Yoast SEO downloaden in WordPress. Deze plugin vertelt ook wat de ideale lengte is voor een meta titel en helpt je herinneren het keyword in te vullen. Na het activeren wijst het zich vanzelf. Bij het aanklikken van een pagina, krijg je direct de optie om de SEO titel en omschrijving in te vullen. Kom je er niet uit? Bekijk dan deze uitgebreide videohandleiding.

 

7. Een nette URL-structuur

Stel we zoeken naar podcasts over SEO. Na een rondje Googelen kom je op een pagina terecht met de volgende url-structuur https://ahrefs.com/blog/best-seo-podcasts/. Vervolgens open je een andere pagina in Google en komt op een website met deze url-structuur: http://ahrefs.com/article-05/39325. Geen hogere wiskunde om te raden wat beter is toch? De eerste natuurlijk. Het is niet alleen voor ons betere te begrijpen, maar ook voor het algoritme van Google. Daarom is het aan te raden om je URL-structuur goed in te richten. Daarvoor ga je in WordPress naar instellingen –> permalinks.

 

Vervolgens vink je ‘berichtnaam’ aan. Een andere optie is om te kiezen voor aangepaste structuur en dan ‘category’ en vervolgens ‘postname’ aan te klikken. Dan laat de url eerst je categorie zien. Als je deze basisinstellingen hebt voldaan, is het zaak de url-structuur goed te checken voordat je post. Ook dit kan gemakkelijk met de plugin Yoast SEO.

 

8. Geef je afbeeldingen een relevante naam

Niet Piet, Henk of Precilla, maar een relevante naam die verband houdt met het artikel. Ik heb bijvoorbeeld de afbeelding hierboven ‘url structuur aanpassen in wordpress’ genoemd. Simpelweg omdat dat het doel van de afbeelding is. Wanneer mensen daar in Google naar zoeken (vooral in Google Afbeeldingen) dan kan deze foto zomaar eens naar voren komen. Wanneer mensen daar op klikken komen ze op deze pagina terecht waar ik uitleg hoe je de url-structuur op een juiste manier aanpast in WordPress. Een kind kan de was doen!

Je kan een afbeelding ten eerste op je eigen pc een naam geven. Vervolgens in WordPress ook nog twee keer. Waaronder de alt-tag. Het meest eenvoudige is om deze allemaal dezelfde – korte – naam te geven. Meer over alt-tags voor afbeeldingen vind je in deze blog.

 

9. Content marketing

Uit onderzoek van het CMI blijkt dat unieke, goed leesbare content waar mensen écht wat aan hebben, een van de grootste uitdagingen voor ondernemers is. Of je nouw B2B of B2C georienteerd bent: het consistent produceren en publiceren van waardevolle en doelgroepgerichte content is essentieel. Of dit nou tekst, beeld, geluid of een combinatie van meerdere vormen is. Dit wordt ook wel content marketing genoemd. Wees je er van bewust dat áls je ervoor kiest om een website voor je business te beginnen, je er ook écht aan werkt en een content marketingstrategie maakt.

 

De meest waardevolle, duurzame en effectieve manier is door unieke teksten te publiceren. Jij bent de expert in jouw vakgebied; laat dat op een creatieve manier zien. Dit zal niet alleen beloond worden door Google, maar ook door jouw doelgroep. Dus wil je hoger in Google komen? Zorg dat je consistent unieke content deelt.

 

Werk aan je SEO

Aan de hand van bovenstaande 9 praktische tips kun je zonder al te veel technische kennis hoger in Google komen. Een waardevolle bijkomstigheid is dat werken aan je SEO vaak gepaard gaat met het geven van relevante informatie aan je doelgroep. Dit zorgt weer voor extra leads, sales en dus omzet. Conclusie van het verhaal: als je ervoor hebt gekozen om je bedrijf online op de markt te brengen, is het maken van unieke content geen optie, maar een must. Probeer het vooral eens zelf, en als je er niet uitkomt weet je me te vinden!

Lees ook: SEO voor beginners

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *