strategische content marketing

Strategische content marketing: stappenplan

Met behulp van strategische content marketing verbeter je de klantrelatie, versterk jij je merk én behaal je hogere posities in Google. Dit resulteert op termijn in véél meer websiteverkeer en sales. De kern van strategische contentmarketing is een contentstrategie. Hiermee leg je de focus op consistentie, hoge kwaliteit content en data-analyse. Wat dit precies inhoudt en hoe je ermee start, lees je in dit artikel.

 

Wat is een content marketingstrategie?

Een content marketingstrategie is een compleet uitgewerkt contentplan voor je bedrijf. Hierbij maak je gebruik van content – in de vorm van audio, visueel of geschreven – om je business-doelen te bereiken. Strategische content marketing trekt je doelgroep aan, houdt deze betrokken en zet ze uiteindelijk aan tot actie. Zo’n strategie wordt ook wel een marketingfunnel genoemd.

 

De volgende zaken komen aan bod in een content marketingstrategie:

 

  • De inhoud en onderwerpen van de content
  • Het doel van de content
  • De ontwikkeling van de content
  • De publicatie van de content
  • Een planning en kalender
  • Wie maakt de content?
  • SEO
  • Het managen van de content
  • Analyseren van de content

Ondanks het belang van een strategische content marketing, wijst onderzoek uit dat slechts 57 procent van de bedrijven een contentstrategie heeft en naleeft. Dat betekent automatisch dat veel bedrijven wél content publiceren, maar zonder strategisch lang termijnplan. Laat dat laatste nou net de grootste factor tot snel en duurzaam succes zijn.

 

Hoe begin je met strategische contentmarketing?

Voordat je halsoverkop aan de slag gaat met een planning maken is het eerst slim om jezelf (en je team) zes vragen te stellen:

 

1. Wat zijn je doelen?
Goede content is doelgroepgerichte content. Wat hoop je precies te bereiken met het posten van content? Ben je op zoek naar nieuwe klanten, wil je hoger scoren in Google, meer webverkeer of wil je meer naamsbekendheid?

 

2. Wie gaat je content lezen?
Elke doelgroep vraagt om een eigen contentvorm. Is jouw doelgroep al klant bij jou en wil je hen opnieuw aanspreken? Of wil je jouw doelgroep uitbreiden en omzetten tot nieuwe leads (potentiële klanten)? Het is belangrijk om duidelijk te weten waar je doelgroep zich begeeft én wat hun behoeftes zijn. Op die manier wordt het makkelijker om ze te bereiken en triggeren.

 

3. Welk probleem los je op voor je doelgroep?
In het meest ideale geval lost jouw product of dienst een probleem van je potentiële klant op. Bepaal daarom hoe jij kunt helpen tijdens een uitdaging of onderzoek en bied een oplossing aan. Probeer te graven in de behoeften en het zoekgedrag van je potentiële doelgroep. Het maken van een persona kan daarbij helpen.

 

4. Welke soort content ga je maken?
Om te weten welke soorten content het best passen, moet je uitzoeken waar je doelgroep zich begeeft. Zijn jouw klanten op zoek naar een korte blog op basis van een ingevulde zoekterm in Google of is er meer interesse in e-mailmarketing, bijvoorbeeld voor bestaande klanten. Bepaal ook het budget dat je hiervoor vrij wil maken. Wat kost het bijvoorbeeld om een tekstschrijver in te schakelen?

 

5. Waar publiceer je de content?
Bespaar jezelf tijd en moeite om all-in te gaan op een medium als Facebook. Dit is tegenwoordig redelijk achterhaald. Instagram, YouTube en TikTok zijn hedendaags een stuk relevanter voor bepaalde doelgroepen. Publiceer je content op je eigen website? Houd er dan rekening dat je aan SEO (zoekmachineoptimalisatie) werkt.

 

6. Wat is het zoekgedrag van mijn doelgroep?
Artikelen en video’s scoren beter wanneer je ze op basis van zoekwoordenonderzoek maakt. Dit houdt in dat je achterhaalt waar je doelgroep in zoekmachines naar zoekt. Programma’s als SEMrush en Ahrefs helpen daarbij. Het is aan te raden om zo’n onderzoek uit te besteden aan een SEO-specialist.

 

Contentplanning maken

Na het beantwoorden van de vragen uit het vorige hoofdstuk, kun je beginnen met een contentplanning maken. Dit vormt de basis van strategische content marketing. In de planning bepaal je de onderwerpen, het platform en het moment van publicatie. Vervolgens reken je uit wanneer er moet worden begonnen met content creëren om op tijd te posten. Houd altijd rekening met revisies en eventuele vertraging. Plan dus altijd ruim van tevoren in en wees ook flexibel als er plots een trend besproken kan worden.

 

voorbeeld contentplanning
voorbeeld contentplanning in Trello

Een contentplanning kun je op verschillende platformen maken. Denk hierbij aan Excel, Word, Trello of Asana. Wat je ook kiest: zorg voor een langetermijnplanning, consistentie en duidelijke afspraken met de content creators. Na het publiceren van de content, doe je er goed aan direct een checkronde in te plannen. Dit houdt in dat je analyseert hoe de content het een half jaar later doet. Voor je website kan dit met Google Analytics en Google Search Console. Sociale media hebben vaak eigen meetinstrumenten.

 

Content schrijven

Inmiddels weet je alles over de soorten content, de doelgroep en het inplannen van de content. Ondanks dat er verschillende vormen van content zijn, focussen we in dit artikel op geschreven content. Beter bekend als SEO-teksten. Er zijn een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten:

 

  • Schrijfstijl; wat is de tone of voice, noem je de lezer ‘je’ of ‘u’? Is je stuk formeel of persoonlijk? En hanteer je een actieve schrijfstijl? Neem een kijkje bij andere blogs en websites om te zien hoe zij dit aanpakken.

 

  • Titels en SEO. De titels in je stuk zijn erg belangrijk: Onderzoek wat populaire onderwerpen zijn en waarop mensen zoeken in Google. Hierbij houd je rekening met SEO door keywords in te zetten.

 

  • Leesbaarheid. Wat is de vraagstelling en het antwoord in je tekst, en is dit duidelijk wanneer je het scannend leest? Let hierbij op je woordkeuze, het helpt om je stuk behapbaar te houden. Dit doe je ook door de lengte van de zinnen in te korten en de juiste grammatica aan te houden.

 

  • Opmaak. Maak je stuk leesbaar door het op te delen in alinea’s. Bulletpoints werken ook fijn voor het oog van de lezer. Werk je in het stuk enkel met tekst of ga je ook visuele elementen toevoegen?

Content analyseren

Het analyseren van de content die je hebt gepubliceerd is zeer belangrijk aspect van een effectieve content marketingstrategie. De markt en je lezers ondergaan altijd veranderingen. Ga hierin mee en blijf de feedback en de wensen van je doelgroep analyseren. Wat vonden ze interessant en welk artikel is overbodig gebleken? Hierop pas je gaandeweg je content en je contentstrategie aan.

 

De belangrijkste metingen (op Google Analytics) die je kunt analyseren zijn in het kort:

 

  • Verbruiksstatistieken. Hoelang blijft de lezer gemiddeld tijd op de pagina, wat is het bouncepercentage en hoeveel paginaweergaven zijn er.

 

  • Statistieken van delen op social media. Hoe vaak is je bericht gedeeld, wie heeft het gedeeld en op welk platform is het gedeeld.

 

  • Leadstatistieken. Hier meet je de performance; welke berichten geven de meeste leads? Houdt hier ook je leads bij.

 

  • Verkoopstatistieken. Hiermee meet je hoeveel je uitgeeft en hoeveel je binnenhaalt. Wanneer je doel is meer omzet te bereiken dan is dit een belangrijke meting om te analyseren.

Content optimaliseren

Een goede contentstrategie met goede content is enorm belangrijk, maar niet het enige dat meetelt. Je zult voor aanhoudend resultaat je content moeten blijven optimaliseren. Denk hierbij aan teksten up-to-date houden, extra hoofdstukken toevoegen, aanvullen met beeldende content of linkjes, niet-relevante hoofdstukken verwijderen etc. Het optimaliseren van je content is niet alleen goed voor de kwaliteit van het artikel zelf, ook Google beloont je.

google search console
Zoekopdrachten van websitebezoekers dionsmits.nl

Via Google Search Console zie je via welke zoekwoorden mensen op een bepaalde pagina binnen komen. Op basis van deze woorden optimaliseer jij je content doeltreffend. Hetzelfde geldt voor relevante data uit Google Analytics, waar we in het vorige hoofdstuk al over vertelden.

 

Strategsiche content marketing uitbesteden?

Als SEO-specialist en content marketeer help ik jouw bedrijf online groeien. Van strategische content marketing tot schrijven en van gratis advies tot tijdelijk op locatie werken. Bekijk mijn dienstenpagina voor meer informatie of plan direct een gratis consult via de knop rechtsboven in je scherm. Een vraag stellen via WhatsApp kan ook via de knop rechtsonder in je scherm.

 

Lees ook: wat levert content marketing op?