wat zijn seo-teksten

Wat zijn SEO-teksten?

De kans is groot dat je relatief nieuw bent in de onlinemarketingwereld en op zoek bent naar meer informatie over SEO-teksten. Kortgezegd zijn SEO-teksten artikelen die op een zoekmachinevriendelijke manier geschreven zijn. Hierdoor word je beter vindbaar in zoekmachines zoals Google. Dit resulteert in meer webverkeer en meer klanten. Hoe dat precies werkt, lees je in dit artikel.

 

Wat is SEO?

Voor we het over SEO-teksten hebben, hakken we de term eerst door tweeën. De term ‘SEO’ staat voor ‘search engine optimization’, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. SEO omvat verschillende technieken die ervoor zorgen dat je website hoger scoort in zoekmachines zoals Google. SEO-teksten – ook wel SEO-content genoemd- vormt een belangrijk onderdeel van SEO.

 

Door aan SEO te werken wordt de kans groter dat je op een organische manier (zonder te adverteren) websitebezoekers uit Google trekt. SEO en SEO-teksten hangen nauw samen met zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn woorden of woordgroepen waar veel mensen op Google naar zoeken. Als je die keywords verwerkt op je website en in webteksten, is de kans groter dat de mensen die naar deze termen zoeken, op jouw website terecht komen.

 

Neem bijvoorbeeld dit artikel; de titel luidt ‘wat zijn SEO-teksten’. Ik schrijf deze tekst op basis van het keyword ‘SEO-teksten’. Veel mensen zoeken naar deze term in zoekmachines. Door hier een SEO-tekst over te schrijven, krijg ik webverkeer uit zoekmachines. Dat is de hele basis van SEO in combinatie met content.

 

keyword research voorbeeld
Bron: Ahrefs

 

Wat zijn SEO-teksten?

Nu je weet wat SEO betekent, is het tijd om verder in de term ‘SEO-teksten’ te duiken. SEO-teksten zijn stukken tekst met als doel verkeer uit zoekmachines trekken. Veel SEO-teksten worden geschreven in de vorm van blogs of landingspagina’s.

 

SEO-teksten maken goed gebruik van de implementatie van belangrijke zoekwoorden (keywords), zoals in het vorige hoofdstuk besproken. Deze keywords zijn voor elk bedrijf anders. Daarom is zoekwoordenonderzoek vereist. Tijdens dit onderzoek maak je gebruik van betaalde programma’s zoals Semrush of Ahrefs die laten zien hoeveel mensen naar bepaalde woorden en woordgroepen in Google zoeken.

 

Verkoop je bijvoorbeeld vijvers en vijverartikelen? Dan doe je er goed aan een SEO-tekst te schrijven met als onderwerp: ‘nieuwe vijver wordt groen’. Hier zoeken tientallen mensen per maand op in Google en de concurrentie is laag. Met andere woorden: door er een tekst over te schrijven, haal je eenvoudig meer webverkeer binnen.

 

zoekwoordenonderzoek voorbeeld
Bron: Ahrefs

 

Verschil tussen SEO-tekst en ‘gewone’ tekst?

Een SEO-contentmarketeer maakt gebruik van SEO om de organische zichtbaarheid van de website te verhogen; een hele mond vol, maar eigenlijk worden hier vooral de posities in Google mee bedoeld. De hoogst scorende teksten maken gebruik van een combinatie van perfect geschreven multimediale, goed georganiseerde teksten met veel informatie en doelgerichte zoektermen.

 

Het verschil tussen normale teksten en SEO-teksten is dat de focus op een ander aspect ligt: SEO-teksten hebben het specifieke doel om zo hoog mogelijk te scoren in zoekmachines. Een goede content marketeer heeft als grote uitdating een goede balans vinden tussen SEO en doelgroepgericht schrijven.

 

De geschiedenis van SEO-teksten

Vlak na de komst van het internet ontstond de eerste zoekmachine ooit: Archie. Archie werd ontwikkeld in 1990 en was nog lang niet zo gebruiksvriendelijk als we nu gewend zijn van zoekmachines. Daarnaast was het internet nog zó jong dat er weinig websites waren om te bezoeken. Na een periode van groei en vele vormen van zoekmachines werd in 1998 Google geïntroduceerd.  Google werd al snel de populairste zoekmachine vanwege de gebruiksvriendelijkheid. Inmiddels is Google uitgegroeid tot miljardenbedrijf en is de zoekmachine ook voorzien van reclame.

 

Google streeft ernaar om alleen de allerbeste resultaten aan hun gebruikers te tonen. Daar is een algoritme op ontwikkelt. Zo krijgt de ene website (die bijvoorbeeld veel SEO-teksten van hoge kwaliteit publiceert) meer prioriteit van Google dan websites die eigenlijk niks aan hun SEO doen. Door dit algoritme werd het gebruik van SEO populairder. Elke eigenaar wil immers dat zijn website op pagina één van Google wordt getoond. Daardoor is er veel concurrentie onderling die de kwaliteit van websites op hoog geklasseerde pagina’s ten goede komt. Veel websites van bedrijven die op pagina één in Google staan hebben een of meer SEO-specialisten in dienst.

 

Naast SEO-teksten zijn er namelijk nog tal van andere factoren die impact hebben op je organische posities in Google. Bijvoorbeeld de websitesnelheid, code, url-structuur en backlinks. Backlinks zijn verwijzingen van andere websites naar jouw website.

 

De voordelen van SEO-teksten op een rijtje

  • Met SEO-teksten vergroot jij je naamsbekendheid op het internet.
  • Je wekt vertrouwen. Hoog in Google staan oogt vertrouwd voor internetgebruikers.
  • Je biedt meerwaarde voor (potentiële) klanten.
  • SEO is uitstekend voor de lange termijn; de artikelen die je nu publiceert kunnen na jaren nog steeds dagelijks bezocht worden.
  • Je hebt weinig geld nodig. Je hoeft geen advertenties te draaien wanneer je SEO toepast. Je krijg je alleen organisch bezoekers.
  • Je bent door SEO zichtbaar in alle zoekmachines, in plaats van alleen de zoekmachine waarop je zou adverteren.
  • Omdat je met SEO een focus legt op relevantie, trek je de juiste soort bezoekers aan.

Let op: SEO is een marketingtechniek voor de lange termijn. Het duurt vergeleken met adverteren langer voor je resultaat ziet.

 

SEO-teksten schrijven: waar houd je rekening mee?

Een aantal tips voor wanneer je SEO-teksten wil schrijven:

 

  • Schrijf in een actieve schrijfstijl voor je doelgroep en niet te overdreven voor de zoekmachine. Waar zoekt je doelgroep naar? En welk soort taalgebruik en woorden gebruiken zij?
  • Gebruik keywords op de juiste plek van impact: plaats deze bijvoorbeeld in je titels en url.
  • Bedenk en onderzoek vragen die je lezers hebben en beantwoord deze in je tekst.
  • Schrijf in korte alinea’s en laat witruimte over zodat de lezer de tekst gemakkelijk scant.
  • Maak gebruik van links naar relevante andere sites of links naar andere pagina’s op je eigen site.
  • Wees in je stuk relevant en veelomvattend: Je wilt geen belangrijke informatie missen maar ook geen extra onnodige tekst toevoegen.
  • Structureer de tekst; gebruik bij voorkeur tussenkoppen.
  • Bied écht waarde in je teksten en onderscheid je van concurrenten. Google heeft niets aan 10 dezelfde teksten.

 

De verbinding tussen SEO-teksten en content marketing

Het verschil tussen SEO en content marketing is dat content marketing zich meer richt op klantbinding en SEO op het verkrijgen van hoge posities in Google. Beide marketingdisciplines werken extreem goed samen. Door SEO met content marketing te combineren in de vorm van SEO-teksten, trek je én webverkeer én je werkt aan een betere binding met je doelgroep. Twee vliegen in één klap dus.

 

Consumenten gebruiken een zoekmachine ter educatie en om een oplossing te vinden. Content marketeers en SEO-specialisten begrijpen welke zoekwoorden relevant zijn voor de doelgroep en voor Google. Aan de hand daarvan wordt een contentplanning gemaakt en SEO-content gepubliceerd.

 

SEO-teksten uitbesteden

Bij een goede SEO-tekst komt behoorlijk wat kennis kijken. Vooral op het gebied van zoekwoordenonderzoek, strategisch schrijven en creatief schrijven. Als SEO-specialist en content marketeer help ik jou daar graag bij. Van strategische content marketing tot schrijven en van alleen SEO tot zoekwoordenonderzoek; ik help je bedrijf graag online groeien. Bekijk mijn dienstenpagina voor meer informatie over mijn werkwijze en bekijk hier voor welke bedrijven ik werk.

 

Samenwerken of vragen? Plan direct een gratis consult via de knop rechtsboven in je scherm of Whatsapp mij via de knop rechts onderin.