Een veelgesteldevragenpagina is niet het eerste waar je aan denk bij het maken van een website. Toch is het zó belangrijk, dat je eigenlijk niet zonder kan. In dit artikel lees je waarom het zo belangrijk is en hoe je de vragen verzamelt. Want of je het nou door hebt of niet: je (potentiële) klanten hebben meer vragen dan je zou denken.
Het belang van veelgstelde vragen (FAQ)
De simpelste reden voor een FAQ-pagina is om de vragen van je klanten te beantwoorden. Hoogstwaarschijnlijk lees je zelf ook weleens de veelgestelde vragen van andere websites.
FAQ-pagina’s hebben echter een groter doel dan alleen vragen van klanten beantwoorden: klanten kunnen er ook doorheen scrollen om meer te weten te komen over jouw producten of diensten. Deze informatie kan aanzetten tot conversie.
Daarnaast zijn FAQ-pagina’s waardevol voor SEO-doeleinden. Er zitten vaak relevante zoekwoorden in verwerkt waar veel mensen op zoeken. Met name long tail keywords. En wat niet te denken van Google snippets!
7 tips voor effectieve FAQ-pagina’s
Het maken van een veelgesteldevragenpagina begint met de doelen omschrijven. Hierboven zijn al een aantal genoemd, maar de volgende tips helpe je ongetwijfeld op weg.
1. Long tail keywords
Longtail zoekwoorden zijn essentieel voor je SEO. Om hoog te scoren op zoekopdrachten gerelateerd aan je merk, óf zelfs om op pagina 1 te komen, moet je content maken met longtail keywords.
FAQ-pagina’s zijn een van de makkelijkste en meest voor de hand liggende plekken om dat te doen. Long tail keywords vinden kan eenvoudig door vragen in de Google-zoekbalk te typen. Google maakt ze zelf af op het moment dat je een aantal termen intypt. Daarnaast kun je gebruik maken van betaalde tools zoals Ahrefs.
2. Neem een kijkje in Google Analytics en Search Console
Een andere manier om de belangrijkste vragen te vinden is door in je websitedata te graven. Als je een zoekfunctie op je site hebt, kunt je bijvoorbeeld kijken wat daar het meest wordt ingevuld.
Wanneer mensen de tijd nemen om op je site te zoeken, betekent dit dat het echt belangrijk is. Daarom is het verstandig gehoor te geven aan zoekopdrachten. Zet ze op je FAQ-pagina en link op die pagina gerust door naar andere pagina’s op je site.
Het is van cruciaal belang dat de antwoorden van veelgestelde vragen op één pagina te vinden zijn. Als bezoekers hun antwoord snel kunnen vinden, is de kans groot dat ze blijven hangen.
3. Vraag aan je klantenservice
Als je meer vragen nodig hebt, kun je het best even een praatje maken met mensen van de afdeling klantenservice. De kans is groot dat ze vaak dezelfde vragen krijgen. Deze vragen kun je prima vastleggen op de FAQ-pagina. Dit scheelt ook weer telefoontjes!
Als je zzp’er bent, kun je bijvoorbeeld kijken naar je mailbox, de reacties op blogs of reacties op je socials.
4. Analyseer klantenreviews
Klantenreviews vormen ook een gouden bron van FAQ-informatie. In plaats van alleen te focussen op mensen die middenin de funnel zitten, geven klantenbeoordelingen inzicht in wat klanten van je product of dienst vinden.
Van slechte beoordelingen kun je leren. Bijvoorbeeld: ‘had ik maar geweten dat…’ Dat kun je omtoveren tot een vraag. Maar het is natuurlijk de kunst om vooral de positieve punten eruit te pikken en op basis daarvan vragen op te stellen. Op die manier maak je je leads nog wat warmer.
5. Veel vragen? Maak categorieën
Ongeveer 10 vragen past prima op één pagina. Het blijft dan overzichtelijk. Maar vanaf ongeveer 15 vragen is het verstandig om ze in categorieën op te delen.
Soms kun je ook vragen met elkaar combineren, maar vergeet de long tail keywords niet!
6. Houd het simpel (MAND)
Het is verleidelijk om elke vraag uitgebreid te beantwoorden. Probeer dat te voorkomen en blijf to the point en concreet. Websitebezoekers willen duidelijkheid en gemak. Vooral niet te veel nadenken. Dus geen jargon en korte zinnen.
Je kan in antwoorden altijd doorlinken naar landingspagina’s op je website waar je bepaalde dingen beter uitlegt.
7. Vergeet de CTA niet
Harstikke leuk dat vragen beantwoorden en scoren met long tail keywords. Maar het moet natuurlijk wel wat opleveren. Je wil dat bezoekers leads of klanten worden. Zorg daarom dat je FAQ-pagina zo is ingericht, dat bezoekers betrokken raken bij de rest van je website.
Zet er een CTA naar een blogbericht of video bij óf laat ze een whitepaper downloaden of een inschrijf. Kortom: doe iets om je websiteboekers bij je te houden.