wat levert content marketing op

Wat levert content marketing op?

Investeren in content marketing levert je hogere posities in Google op. Dit resulteert in meer webverkeer en meer omzet. Vanaf 100 gepubliceerde blogs genereer je zo’n 300 procent meer websitebezoekers dan bedrijven die dat niét doen. Voor het aantrekken van leads (potentiële klanten) is dat verschil zelfs 126 procent. Daarnaast zorgt bloggen voor meer vertrouwen bij consumenten en een betere klantbinding met bestaande klanten. Consistent artikelen publiceren is een van de meest effectieve en duurzame manieren van online marketing.

 

Wat valt er onder content marketing?

Content marketing is het inzetten van content om een specifieke doelgroep aan te spreken. Bedrijven zetten deze vorm van marketing in om hun vindbaarheid, zichtbaarheid en klantbinding te vergroten. We spreken dan bijvoorbeeld over nieuwsberichten, blogs, casestudy’s, landingspagina’s en podcasts.

 

 

Zoals uitgelegd in het artikel wat is content marketing? kan het doel en de uiting van content marketing per merk verschillen. Daarom is een contentstrategie vereist. Content marketing bestaat dus niet enkel uit content creëren, maar slaagt voornamelijk met een sterke strategie en analyse.

 

Hoe zet je content marketing in?

Er zijn veel manieren waarop je content kunt inzetten. Het ene bedrijf post één uitgebreide blog per maand, terwijl de andere partij juist dagelijks een kortere blog post. Deze posts worden soms ook gedeeld op sociale mediakanalen. Het is maar net wat er in de contentstrategie bepaald is en hoeveel tijd en budget hierin geïnvesteerd wordt.

 

De podcast is de laatste jaren een grote trend in de wereld van content marketing. Daarin wordt de luisteraar uitgenodigd om een product of dienst te leren kennen. Wil je bijvoorbeeld een cursus aanschaffen? Dan is het prettig om te weten wie je instructeur is. Als luisteraar kun je via de podcast al een band creëren nog voordat besluit een cursus te kopen.

 

De meest toegepaste vorm van content marketing is tekst. Het starten van een blog is een relatief eenvoudig en functioneel. De enige benodigdheden zijn een strategie, planning en tekstschrijver.

 

Content marketingstrategie + uitvoering

Je strategie is het plan dat je maakt rondom je content marketing. Hierin bepaal je belangrijke zaken, zoals de inhoud van je content, waar en wanneer je de content publiceert, wie de content maakt en hoe vaak je nieuwe content publiceert. Vraag je je af waarom je zo’n strategisch plan nodig hebt? Je maakt zo’n strategie om maximaal resultaat te behalen. Vaak helpt de strategie om de juiste doelgroep op het juiste moment aan te spreken. Wil je weten hoe zo’n strategie tot stand komt? Lees voor meer uitleg het artikel over strategische content marketing.

 

Wat levert content marketing concreet op?

Het is belangrijk om een doelstelling te formulieren wanneer je aan de slag gaat met content marketing. Dit soort doelen kun je behalen:

 

Naamsbekendheid
Het eerste wat je zult creëren door het gebruik van content is ‘brand awareness’ onder je doelgroep. Je wilt graag zo veel mogelijk herkenning creëren. Wanneer mensen een dienst of product met betrekking tot jouw niche zoeken, komen ze jou tegen en denken ‘He, die naam ben ik al eerder tegengekomen’ of ‘dat klintk interessant’.

 

Reputatie en Autoriteit
Wanneer je naamsbekendheid hebt en goede content plaatst, zullen mensen steeds vaker terugkomen. Je kent het wel; je vindt een informatieve website en maakt snel een bookmark om het te onthouden. Dit is wat jij ook wilt bereiken bij je publiek. Door goede content te blijven plaatsen creëer je dus niet alleen naamsbekendheid maar ook een goede reputatie onder je doelgroep.

 

Klantbinding
Een klant is niet alleen op zoek naar jouw expertise maar zoekt vooral je bereidwilligheid om te helpen. Content marketing draait daarom niet alleen om verkopen maar om een positieve ervaring bij potentiële en bestaande klanten teweeg te brengen. Jij begrijpt hun problemen en biedt daarvoor een oplossing. Door deze waarde te geven zonder er iets voor terug te verwachten nemen zij jou serieus. Uit onderzoek blijkt dat 65% van de lezers een merk direct als positief en betrouwbaar evaart na het lezen van educatieve content.

 

Media-aandacht
Wanneer je content (of delen daarvan, zoals quotes) wordt gedeeld op social media, wordt je bereik groter. Je hoeft hiervoor zelf niets aan verspreiding te doen. Hiermee ontwikkel je een directe lijn met je doelgroep. Naast het delen van je berichten op verschillende platforms kun je ook gebruikmaken van backlinks. Je kunt backlinks zien als stempels. Wanneer een geloofwaardige website een link plaatst naar jouw blog wordt jouw website ook als ‘geloofwaardig’ bestempelt. Daarnaast kun jij zelf natuurlijk ook links in je content plaatsen naar de website van een expert die goed scoort in google.

 

Organisch scoren in Google (SEO)
Hoger ranken in Google is belangrijk omdat mensen meer klikken op de hogergeplaatste websites. Om je website hoger in Google te krijgen, maak je gebruik van SEO-technieken. SEO staat voor search engine optimization en kun je het best uitbesteden. Mensen klikken in Google eerder op een niet-advertentie. We noemen dit ‘organic traffic’, omdat bezoekers vanuit hun eigen zoekopdrachten bij je terecht komen.

 

Hoge kwaliteit leads
In vergelijking met betaalde advertenties haalt content marketing op de lange termijn meer hoge kwaliteit leads binnen. Door gebruik van relevante keywords wordt je maanden en zelfs jaren later nog gevonden. Deze potentiele klanten zijn mensen met een hoge kans om klant te worden.

 

Hogere omzet (kosteneffectief)
Uit onderzoek door DemandMetric blijkt dat content marketing zo’n 62% minder kost dan traditionele vormen van marketing. Daarnaast brengt het ongeveer drie keer zoveel leads binnen. Het kan wel langer duren voordat je resultaten gaat zien. Het kost daarnaast veel tijd om te creëren, maar op de lange termijn houd je er dus meer aan over. Omdat het zoveel tijd kost kiezen veel bedrijven ervoor om content marketing uit te besteden.

 

Content marketing uitbesteden

Hulp nodig bij het opzetten en/of uitvoeren van een content marketingstrategie? Neem contact met mij op voor een gratis consult. We bespreken je wensen en doelen op het gebied van SEO en content. Vervolgens maak ik een gratis analyse hoe jouw website er online voorstaat + een voorstel om de boel te verbeteren met behulp van content en SEO. Om het beste resultaat te boeken, werk ik altijd met een langetermijnplan. Daarbij gaat kwaliteit altijd boven kwantiteit. Afhankelijk van het beschikbare budget wordt een zo kostenefficiënt en effectief mogelijk contentplan samengesteld. Op die manier laten we jouw bedrijf de komende jaren samen online groeien.