Als freelance content marketeer neus ik regelmatig bij bedrijven rond. Door op locatie te ruiken en proeven kom ik pas echt tot de kern waardoor ik beter kan helpen. Ondanks de verschillen in bedrijfsomvang en marketingfocus (SEO, SEA), valt mij al tijden één opmerkelijke gelijkenis op. De meeste bedrijven denken vanuit eigen perspectief over wat de klant zou willen, in plaats van dat ze zich verplaatsen in de klant en erachter proberen te komen wat hún wensen zijn.
Te enthousiast maakt blind
Mijn opdrachtgevers zijn vooral startups en mkb’ers. De passie van het ondernemerschap spat er vaak vanaf en de lijnen zijn kort. Bovendien vind je daar geen jiskefet-achtige taferelen bij de koffiemachine en geen ‘hippe’ kantoortuinen onder grijze systeemplafonds. Ondanks dat de online marketingkennis bij deze middenkleinbedrijven vaak matig is, wordt er enthousiast meegedacht over wat er naar buiten moet worden gebracht. Een kleine greep uit de initatieven die ik het afgelopen jaar hoorde:
- ”Laten we een bedrijfsvideo maken over wat we allemaal doen!”
- ”Ik denk dat het een goed idee is als we onze directeur maandelijks laten bloggen over wat we te bieden hebben.”
- ”Ik wil organisch scoren in Google met content marketing, dus kun je 7 blogs per week schrijven? Zoek zelf maar onderwerpen uit.”
- ”In de nieuwsbrief moet wel naar voren komen dat we op aspect X beter zijn dan onze concurrent.”
- ”Wij moeten niet naar onze doelgroep zoeken, die komt ongetwijfeld naar ons als we topcontent creëren.”
In essentie geen verkeerde ideeën, maar er wordt in geen enkel geval bewust nagedacht over de klant. Je weet wel, de persoon die je producten of diensten koopt en je bedrijf draaiende houdt. Ondanks het enthousiasme en de overtuiging van de initiatiefnemers, was ik vaak degene die hamerde op doelgroepgerichtheid en focus op de klantbehoefte.
Je klant als middelpunt van je strategie
De laatste jaren daalt het vertrouwen van consumenten in bedrijven wereldwijd. Daar tegenover staat dat individuen zoals influencers, beroemdheden, maar ook (virtuele) vrienden juist méér stimulans geven om een product of dienst te kopen. Kortom: mensen vertrouwen mensen, geen bedrijven. Een van de redenen waarom influencemarketing voor veel bedrijven zo goed werkt. Als bedrijfseigenaar zouden nu alle alarmbellen af moeten gaan.
Het vertrouwen van consumenten in bedrijven daalt wereldwijd
Je kan ervoor kiezen om uitgebreid doelgroeponderzoeken te laten doen om de precieze wensen van je potentiële klant te doorgronden. Dat juich ik alleen maar toe. Wat je echter óók kan doen is als de bliksem beginnen met je denkwijze veranderen. Denk áltijd vanuit het klantperspesctief. Hierbij wat praktische tips om er direct mee aan de slag te gaan:
- Verzamel veelgestelde vragen van (potentiële) klanten en maak een FAQ-pagina.
- Verzamel zo veel mogelijk reviews (geschreven en video) en toon ze op je website en socials.
- Spit al je reviews en klachtmails door en schrijf de kern op. Vertaal dit naar je contentstrategie.
- Analyseer de data van je webpagina’s met content: op welke pagina’s zijn websitebezoekers zo gevlogen en op welke pagina’s blijven ze hangen? Probeer te achterhalen wat de reden daarvan is. Schrijf dat op en vertaal het door naar de contentstrategie.
- Doe zoekwoordenonderzoek naar relevante long tail keywords.
Neem een voorbeeld aan Nike
Hoe zou jij sportschoenen promoten? De kans is groot dat je aan de voordelen van de schoen in kwestie denkt. Wellicht zien ze er schitterend uit, hebben ze een uniek vetersysteem of is de zool revolutionair. Prima, het benoemen van de prodcutinformatie. Maar je kunt je ook volledig op de drager van deze schoenen richten: de beginnende hardloper, de doorgewinterde atleet of de zaalvoetballer. In onderstaande commercial van Nike zie je dat er volledig op de emotie, beleving en herkenning van de potentiële klant wordt gefocust.
Nu is Nike natuurlijk een gevestigde naam die miljoenen aan content marketing besteedt. Máár, ook als starup of mkb’er kun je jouw marketingstrategie inrichten op je (potentiële) klant. Simpelweg door stil te staan bij hun behoeften. Wie zijn het, wat willen ze, wat verwachten ze, wat verlangen ze, hoe raken ze getriggerd, hoe los ik hun probleem op en hoe bereik ik ze optimaal? Door met deze kernvragen aan de slag te gaan kom je een heel eind. Sterker nog: het is goed mogelijk dat je hierdoor op termijn met een verlaagd marketingbudget betere resultaten boekt.
Mond-tot-mondreclame 2.0
Marketingtools en bureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. De ‘strategie’ is veelal hetzelfde: meerdere advertenties lanceren, overal geld op pompen en vervolgens kijken welke het beste draait. Deze wordt opgeschaald en dan is het maar hopen dat het meer oplevert dan dat je investeert. Prima als het werkt, maar als we naar de cijfers kijken valt er iets op.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat 93 procent van de mensen hun vrienden en familie als betrouwbaarst beschouwen als het gaat om het aanraden van een product of dienst. Daarna komen reviews van consumenten, influencers en gevestigde online reviewbedrijven zoals de consumentenbond. Dus nogmaals: mensen vertrouwen mensen, geen bedrijven. Doe er je voordeel mee.
Kruip in het hoofd van je klant
Uiteraard begint alles met een goed product of goede dienst, maar de marketing is minstens zo belangrijk. Aangezien er zó veel marketingmogelijkheden zijn waar veel bedrijven weinig verstand van hebben, is het slim om bij de basis te blijven: jouw klant. Laat dat de rode draad zijn in alles wat je qua marketing van plan bent. Kruip in het hoofd van je klant en je zult zien dat je ze beter bereikt. Dus verdraai je denkwijze van: ”oh, deze productfuncties moét de klant weten”, in ”laten we klanten zoeken die geweldige dingen doen met onze producten!”
Hulp nodig met content marketing? Laten we kennismaken.