invloed van chatgpt op tekstschrijver

Wat is de invloed van ChatGPT op tekstschrijvers?

De plotse opkomst van ChatGPT is een flinke schrik voor tekstschrijvers en copywriters. Want is de tool in staat om het werk van deze beroepsgroep compleet over te nemen? In eerste instantie lijkt het er sterk op; veel teksten die ChatGPT in een minuutje genereert, zijn van behoorlijke kwaliteit. Toch zitten er een aantal verraderlijke addertjes onder het gras.

 

Bijvoorbeeld dat Google er naar alle waarschijnlijkheid alles aan zal doen om door ChatGPT geschreven teksten te detecteren en op basis van ranking af te straffen. Specialisten zien ChatGPT nu vooral als bruikbaar hulpmiddel voor tekstschrijvers en copywriters en dus niét als vervanger. Maar hoe lang is die gedachte houdbaar?

 

Wat is ChatGPT?

ChatgGPT is een afkorting van Generative Pre-training Transformer en is een relatief nieuwe vorm van kunstmatige intelligentie die wordt gebruikt om ‘menselijke’ teksten te schrijven. ChatGPT is een krachtige tool voor iedereen die een vorm van tekst nodig heeft. Denk aan blogs, vacatureteksten, sollicitatiebrieven en productteksten.

 

Daarnaast kan ChatGPT handig zijn om chatbots te ontwikkelen die op een natuurlijke manier communiceren met klanten. Of – zoals ik al zei – om SEO-teksten en blogs te genereren. Door middel van AI (artificial intelligence) kan ChatGPT specifieke teksten genereren die zijn afgestemd op specifieke keywords. In theorie kan dit de online posities van bedrijven verhogen, zonder dat er een content specialist, copywriter of tekstschrijver aan te pas komt.

 

Naast deze tekstuele toepassingen is ChatGPT in staat complete codes te schrijven. Bijvoorbeeld om bepaalde WordPress-plugins te genereren, een nieuwe landingspagina te ontwikkelingen of een Chrome-extenties te bouwen. Met andere woorden: ChatGPT is dé wereldveranderende technologie dat de onlinemarketingwereld op zijn kop zal zetten.

 

Wat is de invloed van ChatGPT op tekstschrijvers?

De invloed van ChatGPT op het werk van tekstschrijvers en copywriters is nu nog gering, maar wordt naar verwachting enorm. Aan de ene kant helpt de tool een schrijver sneller en efficiënter werken door teksten te genereren die aansluiten bij specifieke keywords en andere wensen (bijvoorbeeld een hoofdstukindeling). Hierdoor kun je als copywriter of tekstschrijver meer opdrachten aannemen.

 

Aan de andere kant leidt ChatGPT tot bezorgdheid onder tekstschrijvers; de automatisering van goede teksten kan namelijk funest zijn voor het beroep. Bedrijven kunnen immers zelf ook wel wat tekstwensen in een tool gooien en een tekst genereren. Die angst is in mijn ogen reëel. Toch is het is belangrijk om te benadrukken dat ChatGPT tot nu toe nog geen vervanging is voor menselijke tekstschrijvers, maar een hulpmiddel om sneller en efficiënter te werken.

 

Als freelance tekstchrijver of freelance copywriter kun je op deze ontwikkelingen inspelen door bijvoorbeeld alvast te oefenen met de tool: hoe kan deze tool jou helpen met efficiënt werken? Op basis daarvan kun je bijvoorbeeld meer klanten zoeken. Daarnaast kun je overwegen om je in de toekomst meer te focussen op contentstrategie, creatieve tekstuittingen of technische SEO. Zaak is in ieder geval om je erin te verdiepen. Zoals technologie-expert Remy Gieleing onlangs op BNR al aangaf: als je er als tekstschrijver nu niet mee om leert gaan, ben je over een aantal jaar het afvoerputje van de beroepsgroep.

 

ChatGPT (nog) geen vervanger voor tekstschrijver

Wanneer je ChatGPT vraagt om complete teksten te genereren, komen daar verbazingwekkende resultaten uit. Toch zijn er een aantal belangrijke factoren die aantonen dat ‘de mens’ nu nog onvervangbaar is als het gaat om kwalitatieve, unieke, creatieve en SEO-geoptimaliseerde teksten:

 

  • de tool biedt geen garantie dat de teksten feitelijk kloppen
  • je weet niet zeker of de teksten uniek zijn
  • bij AI-gegenereerde teksten ontbreekt het aan creativiteit, schrijfregels en een actieve schrijfstijl
  • Google zal alles op alles zetten om ChatGPT webteksten te herkennen en je daar qua ranking op af te straffen

De titel van het hoofdstuk zegt het al: het is nóg geen vervanging voor tekstschrijvers. Bedenk je wel dat deze technologie nu in een testfase zit. De kans is in mijn ogen groot dat – na optimalisaties – AI wel degelijk de strijd kan winnen van tekstschrijvers. Net als dat robots over een x-aantal jaar de baan van veel schoonmakers en fabriekpersoneel overneemt. Omarm de technologie dus en kijk hoe je er met het oog op de toekomst het best mee om kan gaan.

 

Hoe helpt ChatGPT je als tekstschrijver?

Nu is de tool vooral te gebruiken als hulpmiddel voor tekstschrijvers, copywriters, content marketeers en SEO-specialisten. Vooral op de volgende gebieden is ChatGPT extreem handig. De tool helpt je conreet met het:

 

  • detecteren van taalfouten
  • suggereren van verbeterpunten
  • maken van een hoofdstukindeling
  • vinden van relevante zoekwoorden
  • schrijven van alternatieve zinnen
  • structureren van de tekst
  • ontwikkelen van chatbots
  • maken van samenvattingen
  • opschalen van je business door meer klanten aan te nemen

ChatGPT is dus niet alleen een ‘enge’ concurrent die je werk dreigt over te nemen, maar ook een geweldige toevoeging dat het werk als tekstschrijver veel makkelijker kan maken. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat AI nog steeds beperkt is in wat het kan doen en dat er altijd een behoefte zal blijven aan menselijke tekstschrijvers die creatief, persoonlijk en origineel kunnen schrijven. Het is daarom aan te raden om je te blijven ontwikkelen en te blijven leren over hoe je AI en andere technologieën kunt gebruiken om je werk te verbeteren in plaats van bang te zijn en in je schulp te kruipen.

 

De toekomst van van ChatGPT, AI en het beroep als tekstschrijver

Vergelijk deze ontwikkeling met de komst van het internet voor het grote publiek in de jaren 90′ van de vorige eeuw. Er zijn de komende jaren tal van ontwikkelingen te verwachten op het gebied van ChatGPT en kunstmatige intelligentie die het beroep als tekstschrijver drastsich zullen veranderen. Zo zal de toepassing van conversational AI waarschijnlijk verder toenemen in online marketing, wat kan leiden tot de ontwikkeling van nóg menselijker reagerende chatbots en nóg betere en doelgroepgerichtere teksten.

 

 

Het is daarom als tekstschrijver enorm belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Blijf vooral bijleren, zodat je straks niet achter de feiten aanloopt.

 

Wil je met mij sparren over de invloed van ChatGPT op het beroep als tekstschrijver? Stuur mij een berichtje!